Tietääkö kilpailija asiakkaasi kuulumiset sinua paremmin?

buukkauspalvelu buukkauspalvelut buukkaaminen b2b buukkaus tapaamisten buukkaaja buukkausfirma buukkarifirma myyntivauhdittajat oyKun asiakkuus halutaan säilyttää, on muutama keskeinen kysymys ylitse muiden. Ne ovat

  1. Saako asiakas teiltä sen mitä tarvitsee?
  2. Onko yhteistyö kanssanne liiketoiminnallisesti hyödyllistä?
  3. Kokeeko asiakasyrityksenne saavan enemmän kuin mistä maksaa?
  4. Jos hän valitsisi tyhjältä pöydältä yhteistyökumppania nyt, valitsisiko hän teidät?
  5. Miksi asiakas kokee palvelusi niinkuin kokee?

Ja ennen kaikkea:

Tiedätkö mitä asiakkaasi teidän osaltanne näihin kysymyksiin yrityksenne osalta vastaisi?

 

Asiakashankinnan etulinjassa työskennellessä näkee jatkuvasti yhä enemmän palveluja, jotka on kehitetty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin heidän lähtökohdistaan. Tyypillisesti herkullisinta uusasiakashankinnan kauraa ovat yritykset, joilla on ollut tottumuksesta sama kumppani pitkään ja haastaja pystyy tuomaan yhteistyöhön uuden “Näin tämän voi ja kannattaa tehdä” -näkökulman.

Suuri osa pienistä ja keskisuuristakin yrityksistä ei tiedä mitä heidän asiakkailleen kuuluu. Tämä tulee selväksi kun soitetaan tuhansia asiakashankintapuheluita vuodessa. Yritykset hakevat koko ajan parempia ja järkevämpiä tapoja tehdä tuttuja asioita.

Entistä enemmän tuottamaamme buukkauspalvelua käytetään olemassa olevien asiakkuuksien hoitoon ja aiemmin ostaneiden asiakkaiden uudelleen lämmittämiseen. Uusasiakashankintaa tulee silti tehdä jatkuvasti, koska asiakkuuksia poistuu säännöllisesti.

Samalla kannattaa tukkia se kuuluisa perälauta. On myös helpompaa myydä teiltä aiemmin ostaneille asiakkaille jotka ovat kerran mielenkiintonsa ja luottamuksensa yrityksellenne osoittaneet.

Asiakkuuksien säilyttämisen ensimmäinen edellytys on tieto siitä, miten he tuottamanne palvelun ja yhteistyön kanssanne kokevat. Ainoa tehokas keino saada tämä tieto, on kysyä sitä kasvokkain rauhassa ja henkilökohtaisesti.

Kun myyjänne kohtaavat asiakkaita henkilökohtaisesti, on kilpailijan vaikeampi päästä väliin. Jos asiakkaan yhteistyölle kanssanne ei ole kriittisesti, puhtaalta pöydältä ajateltuna muuta syytä kuin tottumus, asiakas hyppää kilpailijan kelkkaan heti kun haastaa asiakkaanne nykyisen ratkaisun ja pystyy tarjoamaan jotain parempaa – tai vielä pahempaa: halvempaa. Ja se tapahtuu jossakin vaiheessa vuoren varmasti. Säännöllisesti törmäämme tilanteisiin, joissa tärkeisiin asiakkaisiin on oltu yhteydessä vain kerran pari vuodessa. Kuinka siihen on varaa?

Kilpailijasi kysyy asiakkaaltasi, miten tyytyväinen tämä on palveluusi. Pitäisikö sinunkin?

Share

Kommentoi kirjoitusta

By | 2015-10-26T19:03:47+02:00 lokakuu 8th, 2015|Asiakastapaaminen, Face to face -myynti, Myynnin johtaminen, Myynti, Myyntityö, Myyntivauhdittajat, Tapaamisten sopiminen|Kommentit pois päältä artikkelissa Tietääkö kilpailija asiakkaasi kuulumiset sinua paremmin?

About the Author: