Myyjän kuuluu olla asiakkaiden luona tekemässä kauppaa!

Tarina kertoo eräästä myyjästä, joka halusi myyntipäälliköksi, johtamaan myyntitiimiä. Myyjä oli esittänyt johdolle halukkuutensa päästä myyntipäälliköksi. Paikkaa ei tuntunut avautuvan, mutta eräänä päivänä johdolta tuli viestiä, että eräällä pienellä paikkakunnalla toisella puolella maata olisi myyntipäällikön paikka vapaana.

Myyjällä oli niin kova halu päästä tehtävään, että hän pakkasi kimpsunsa ja muutti pienelle paikkakunnalle. Maanantaiaamuna hän meni uuteen työpaikkaan eli myyntitoimistoon tällä pienellä paikkakunnalla aamulla kahdeksan aikaan.

Hän havainnoi, kuinka firman myyjiä valui ovesta sisään pikkuhiljaa kahvittelemaan toimistolle, kunnes noin yhdeksän aikaan ryhmä oli kasassa. Myyntipäällikkö otti tilanteen haltuun ja aloitti myyjille palaverin.

”Hei. Olen teidän uusi esimies, minut on nimitetty tämän toimiston myyntipäälliköksi. Vastaan tämän tiimin menestymisestä ja teidän onnistumisestanne myyntityössä. Nyt kun katson ympärille, jotain täältä puuttuu. Mitä teidän mielestänne toimistolta puuttuu?”

Myyjät alkoivat jutella ja miettivät, että kyllä verhot olisi hyvä olla pirteämmät ym. sisustukseen liittyviä asioita. Kun puheensorina lakkasi myyntipäällikkö otti puheenvuoron.

”Täältä puuttuvat asiakkaat! Koska te olette myyjiä ja teidän tehtävä on myydä niin painukaa ulos – etsimään asiakkaita! Samalla julistan säännön, että tänne toimistolle saa tulla jatkossa vain asiakkaan kanssa, kun on varannut neuvotteluhuoneen sitä varten.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMyyntipäällikkö siis paiskasi myyjät ulos asiakkaita metsästämään! Samalla myyntipäällikkö alkoi raivaamaan toimistoa siten, että toimiston jäi vain pari huonetta asiakastapaamisia varten.

Pääsemmekö tarinan opetukseen kiinni? Ei asiakkaan tehtävä ole tulla myyjän luokse, eikä varsinkaan niin päin asiaa voi vastuuttaa. Myyjän tehtävä on hakeutua asiakkaan kanssa kontaktiin!

Huomaan useasti startup –yrityksillä kiinnostuksen olevan siinä, että markkinointikoneisto luodaan niin, että asiakkaat tulevat hattu kourassa ostamaan. Vastuu siirretään asiakkaille.

 

”Kyllä niiden pitäisi nettisivujen perusteella soitella.”

”Olemme laittaneet mainoksia Google Adwordsiin / Facebookiin / lehtiin.”

”Olemme panostaneet nettisivuihin.”

Joo-o. Nuo ovat myyntiä tukevia toimenpiteitä, mutta kun vastuu kauppojen syntymisestä on yrittäjällä/myyjällä niin tällöin pitää löytää keinot päästä asiakkaan iholle. Olkoon sitten puhelin tai face-to-face, joka tapauksessa ilman asiakaskontaktia kauppa ei käy. Ja mitä tuntemattomampi yrityksen tarina on (ei mainetta juuri), sitä enemmän myyjän on otettava vastuu, että pääsee kertomaan tarinan (myymään), jotta tarinasta voi tulla tunnettu ja että markkinointi toimii imumarkkinointina, jolloin riittävä määrä asiakkaita ostaa aloitteellisesti.

Ymmärrän sen, että ovelta ovelle menemisessä paska hakkaa kalsareita heikkohermoisemmalla tai luurin korvaan saaminen asiakkailta voi pelottaa, mutta se on nimenomaan keino oppia, päästä kertomaan tarinaa.

Tämä asia on muuten itse koettu ja harjoiteltu, mutta siitä kerron toiste, miten ei-tavanmukainen-palvelu-myytiin-luukussa (=ovelta ovelle).

Thumbs upMyyjä, sinun tehtävä on myydä! Ota vastuu siitä ja hakeudu asiakkaiden luokse tavalla tai toisella, äläkä odota, että kaikki menee kuin Strömsöössä! Peukalo takapuolessa ei kannata odotella asiakkaita. Kädet saveen äkkiä!

Share

Kommentoi kirjoitusta

By | 2015-04-22T06:54:19+02:00 maaliskuu 3rd, 2015|Yleinen|Kommentit pois päältä artikkelissa Myyjän kuuluu olla asiakkaiden luona tekemässä kauppaa!

About the Author: